Translate

"Let's talk innovation of the disruptive kind"



1. Dingen verzinnen en maken die er nog niet zijn, die mensen mooi vinden of die nieuwe voordelen bieden - ze bieden meer kans van slagen dan "meer van hetzelfde". Creativiteit ontspruit evenwel niet zomaar in research-afdelingen op basis van het maandelijkse loonstrookje. Innovation of the disruptive kind vergt out-of-the-box thinking.

2. Je zou zelfs kunnen zeggen dat disruptive innovation vaak niet in het belang van grote ondernemingen is. Tenzij deze er op uit zijn de gevestigde orde (vaak ook in andere of aanpalende sectoren) onderuit te halen. Google en Apple zijn DE voorbeelden van het laatste. Meeste ideeën, vindingen komen bij een enkel persoon of een klein team vandaan. Hier ziet u de beide Steves (Jobs en Wozniak) aan het werk in Jobs' garage in de jaren '70. Apple groeide uit tot het waardevolste  beursgenoteerde bedrijf ter wereld in 2010-2012.

3. Nieuwe vindingen hoeven niet altijd iets ingewikkelds in te houden. Blijken vaak juist verfrissend basaal qua concept. Zoals een sociaal netwerk dat gebruikmaakt van internet (Facebook) of de samenvoeging van mobiele telefoon en internet interface (smart phone). Zie ook (<klik). Microsoft's Bill Gates zei eens dat technologie (lees: de voortschrijding ervan) een gegeven is, maar dat het gaat om nieuwe toepassingen en combinaties vinden. 

4. Nieuwe vindingen appelleren aan een latente behoefte. Steve Jobs noemde dit: "People didn't know they needed it -  People didn't know they wanted it".  Ze hebbben de potentie het bestaande te vervangen of zelfs weg te vagen - dit wordt ook wel creative destruction genoemd. Autofabrikanten zien "persoonlijke mobiliteit" als het van de band rollen en verkopen van auto's. Het is natuurlijk een veel groter chapiter.
 
5. Want welke automobilist zou om te beginnen niet minder kwijt willen zijn aan brandstof*? Bij de aanschaf van een compacte auto niet willen schipperen als het aankomt op inzittenden-veiligheid en comfort? Voeg daar een uniek nieuwe rijbeleving en een opvallende form follows function aan toe, en zie daar de New Isetta*. 

6. Jobs' hoofdmotto is misschien wel: "built something better that no competitor has got." Kunt u nagaan wat de impact is als je dit op de nog altijd grootste consumentenmarkt ter wereld toepast.** Ondernemers kunnen de New Isetta als een platform zien voor nieuwe technologie en toepassingen, zoals nieuwe materialen, connectivity, driverless, cradle to cradle manufacturing, maar ook voor perifere ontwikkelingen gericht op efficiënter autogebruik en ruimtebenutting, car sharing e.d. 

7. Overheid kan zich verheugen op nieuwe werkgelegenheid, innovatie*, betere ruimtebenutting, lagere emissies, lager energieverbruik, nieuwe export en daarmee ook bijdragen aan tegengaan van climate change. Technologische vooruitgang, innovatie is als een universele geest die rondwaart en in veel landen voet aan de grond kan zetten. In die zin is ze werkgever, zorgt ze voor banen. Aan de 'BV Nederland' de opgave om te solliciteren.  In de laatste EU innovatie-score (mei 2014) wordt NL gekwalificeerd als "geen koploper maar een innovatievolger".  

Voor een Eng. overzicht van belangrijke / opmerkelijke automotive ontwikkelingen plus de New Isetta (ad 8.) in een directe vergelijking > klik hier

Ralph Panhuyzen, Sept. 2013
sevehicle@gmail.com / tel. 023 5511333 / 06 1743 4661

** Food for thought - De auto recapitulerend:
- Vertegenwoordigt voor de meeste mensen de op 1 na grootste aanschaf (na een koophuis)
- Staat meer dan 90% van de tijd ongebruikt, vaak kostbare ruimte innemend buiten of binnen
- Indien in gebruik, is de maandelijkse energierekening hoger dan dat van een heel huishouden
- Weegt veelal 15-25 keer zoveel als de meestal enig inzittende (de bestuurder) 
- Ergo: meeste energie(verbruik) gaat in het heen en weer bewegen van ons transportmiddel zitten
- Kent die éénpersoonsbezetting het vaakst als de wegen het drukst zijn met woon-werkverkeer (ergo: files)
- Meer asfalt? Vijf (werkdagen) maal vier uur file dagelijks is minder dan 12% voor een 24 u. economie
- Car en ride sharing bieden nieuw perspectief...
* The New Isetta proposed here (also known as 'Smart ForThree') is OHIM (Office of Harmonization for the Internal Market) registered! It is not an open source project. Unauthorized use is strictly forbidden. If in doubt about the semantics of what is "authorized" (literally: of, by or from the author) and what is not (presenting or using what has been created by someone else as if it were yours) consult a legal expert. This mission statement/outline is put together for assessment purposes only. 

 

No comments:

Post a Comment