Translate

Een ander ambitieus vervoersconcept - de Superbus


Je hebt er een aparte baan voor nodig, wil je jezelf snel (bedenker beoogde 250 km/u) verplaatsen, en het 'gaat voorbij' aan de praktijk hoe mensen zich willen verplaatsen, maar de zogeheten Superbus  heeft toch ruim 13 miljoen ontvangen voor prototyping. Alleen al het gewicht ervan komt op zijn gunstigst (volledige bezetting) uit op 450 kg per passagier. Dat is twee keer zoveel als bij de 3-persoons New Isetta. Wie een beetje verstand heeft van vervoerslogistiek, beseft dat 8 (gelijkertijd opererende) New Isetta's 24 mensen allang op hun bestemming hebben afgeleverd als deze ruim 10 ton wegende '23-persoons metro' (bereik 210 km) nog bezig is om de helft van de passagiers af te zetten op corresponderende postcodes. 
De New Isetta heeft ook geen miljardenverslindende nieuwe infrastructuur nodig, maar gaat juist uit van bestaande infrastructuur beter benutten. Niet mensen een nieuw en duur soort openbaar vervoer aanpraten, maar hen verleiden voor aanschaf, gebruik, car sharing van een slim nieuw vervoersmiddel waar ze zelf ook lol aan kunnen beleven wanneer het hun uitkomt. Je hebt ook wel veel superbussen nodig voordat je een dienstregeling* hebt. De grote denkfout bij de superbus? Telkenmaal sleep je tonnen aan woonkameroppervlak (2,55 x 15 meter) mee, al zitten er nog maar een paar mensen in! Hebben we het nog niet eens over de afhankelijkheid en de inherente beperkingen (chauffeur, actieradius, bodemvrijheid, draaicirkel). Heb je de miljardenkostende aparte rijbaan er voor (begint de Prov. Groningen niet aan, zoveel is al duidelijk), dan is het een heruitvinding van de trein... En anders gewoon een dure (en even trage) bus.

* Bedenker Ockels ging zelf uit van minimaal 6x per uur, wil het als vervoersmodaliteit interessant zijn.

No comments:

Post a Comment